Mysig och hemmagjord falafel

Jag har i evigheter kämpat för att få till den perfekta hemmagjorda falafeln, inte för mjuk, inte för hård, inte för stark. Detta har drivit mig till ett smärre vansinne och idag trodde jag för första gången på att det skulle gå vägen på riktigt!

20121219-202718.jpg

I helgen var jag på en julbazar där matentusiaster och hantverkare av alla dess slag samlades för att dela med sig av sina kreationer och sälja sina produkter.

På denna plats köpte jag tahini (sesampasta) för att ha som pålägg på morgonmackan med någon grönsak. I mina tidigare försök att göra den perfekta falafeln har jag läst i recepten att tahini kan vara en rik smakgivare så idag tog jag tag i ett recept med just tahini (Receptet hittar ni här).

Till en början såg allting bättre ut än någonsin, bollarna var fint klädda i ströbröd och jag skulle använda fritös istället för stekpanna som jag använt tidigare.

20121219-202824.jpg
Hemmagjord falafel har en tendens att falla isär och bli geggig snarare än knaprig och mjuk innuti som den man köper i affären eller pizzeriorna. Mina tankar har cirkulerat kring ifall de inte faller isär där för att falafeln är fryst innan fritering. I receptet nämns det inte att man bör frysa in falafeln innan fritering/stekning men jag misstänker att detta är någonting man bör göra då 50% av min falafel försvann rakt ner i fritösens olja.

Hur som helst så stekte jag den andra rundan falafel och uppnådde ett helt okej resultat. Kikärtsgodheterna serverades med couscous blandat med paprika, zucchini, morot och vårlök. Bara ”salladen” i sig smakade ljuvligt och jag har tankar på att göra om den och äta med en god bit fisk! Hoppas att ni blir sugna och provar receptet, för det smakar fantastiskt oavsett hur konsistensen blir!

Kommentera

