Att ta vara på gårdagen… & såsen

20121220-142211.jpg
Att slänga eller glömma bort rester är en synd, därför tog jag gårdagens falafel och kombinerade den med min hemmalagade tomatsås, halloumi och pasta!

Tomatsås är en förbenat bra sak att alltid ha förberedd i kylen, därför ska jag ge er min version av denna röda gudasås.
Till och börja med så behöver ni gul lök, storlek och mängd varierar så klart men jag brukar köra på en halv gul och en halv röd (ser fint ut och ger lite extra djup). Löken fräser ihop i olivolja tillsammans med ett par tre vitlöksklyftor tills den blir mjuk.
När löken anses vara redo ska körsbärstomaterna i (vanliga tomater går också bra men körsbärstomater smakar mycket mer än vanliga tomater så därför är de att föredra).
Tomaterna ska bara precis tappa sin form och bli lite extra gojsiga.
Därefter kör vi i krossade tomater, de är väldigt syrliga och behöver därför balanseras ut med en aning ketchup (häderi!) och en nypa socker. Salta och peppra rikligt och kör i torkad oregano och riven parmesanost tills det doftar Italien i hela köket.

Låt såsen puttra på svag värme tills ditt tålamod tryter och avsluta det hela med rikliga mängder hackad basilika!

Smaklig måltid

Kommentera

