Asiatisk förkylningssoppa med kinakål

I allt dessa julstök kan det vara trevligt med lite omväxling i kosten, något lite mer spännande och fräscht än allt kött och all fisk. En grönsak här och där kanske? Det är precisvad jag gjorde när resten av min familj skulle värma upp den överblivna julmaten, något som dessutom kan värma mig och bota alla tänkbara förkylningssymptom!

20121226-164137.jpg
Denna soppa är en egen liten uppfinning där jag kombinerar smaker jag älskar, med ett recept jag såg i Kinas mat på SVT. Grunden består av chili, ingefära, vitlök och lök. Dessa smaker fungerar alltid som en fantastisk bas i den mesta asiatiska maten (iallafall för mig). Jag är inte så petig med mått så jag tog en halv lök, två lagom stora vitlöksklyftor, en och en halv tesked strimlad ingefära och chili efter smak (min var suprstark så fick vara försiktig). Fräs upp allt i en kastrull med generösa mängder olja, häll i grundingredienserna och en massa kinakål! Vid sidan av denna kastrull har man redan gjord grönsaksbuljong som man snabbt slevar i när grönsakerna fått färg.
Addera i lite rivna morrötter, fisksås och teriyakisås (alternativt lite soja) och chiliflakes. Låt det långsamt koka upp och precis när det når kokpunkten så är det redo för servering! Lägg gärna lite groddar på, det smakar fantastiskt!

20121226-164927.jpg

2 thoughts on “Asiatisk förkylningssoppa med kinakål

Kommentera

