Saftig tomatsoppa

Igår kände jag suget efter soppa för andra gången på relativt kort tid och gjorde därför en smarrig tomatsoppa till mig och min tös.
Tomatsoppa är rätt jäkla simpelt och inte mycket mer komplicerat än tomatsåsen jag skrev om härom veckan.

20121231-125327.jpg
Håller man sig till det traditionella så är det lök, tomat, vitlök + kryddor som gäller, men i mitt fall så gick jag lite utanför det traditionella och hade champinjoner, paprika och morrot i.

Börja med att fräsa lök och paprika i en kastrull, när det börjar mjukna ska champinjonerna ner i grytan. Smakerna och färgen ska fram och bibehållas så det är viktigt att inte fräsa på allt för länge och för hårt, var mjuka och försiktiga och när det luktar gott som fasen så är det dags för de passerade/krossade tomaterna.

När de är i grytan så använder jag chilisås (felix tomatbaserade) och ketchup för att få både sötma och lite hetta.
Grönsaksbuljong, salt, peppar, parmesan och massor av oregano är kryddningen som gör soppan helig (och lite lik pizza i smaken), så var inte rädda för att krydda. Låt allt sjuda ihop och lägg till vatten för att dryga ut och göra soppan lite tunnare, lägg i rivna morrötter och ta av soppan från plattan, rör ihop och lägg upp, toppa med riven eller hackad basilika. Smaklig måltid!

20121231-124110.jpg

Kommentera

