Superb wok med ris

Idag gick jag med i en grupp på Google+ för de som gillar att laga vegetarisk mat! I gruppen hittade jag ett recept som lät godare än vad det såg ut att vara. När jag sedan visade receptet för mamma och sa att vi borde laga det någon gång snart så tyckte hon att vi kunde göra det idag om vi kunde byta ut några ingredienser mot snarlika ting.

Resultatet blev helt förbaskat fantastiskt! 

Receptets utförande var en aning vilseledande så det jag tycker att ni ska tänka på är att inte ha för hög värme i början då vitlök gärna bränns när man wokar, så värm upp pannan tills oljan ryker, sänk sedan till medelhög (7 av 9 på vår spis) och kör igång. Rör om i woken hela tiden och samla ihop grönsakerna så att ingenting ligger för sig själv och därmed bränns. Salta hellre än häll i mer soya om sältan inte uppfyller dina krav, soyan kan lätt få för sig att göra hela rätten väldigt brun och tråkig att titta på (det går även bra med fisksås)

Jag hade ingen sesamolja så istället blandade jag ihop sesampasta och rapsolja för att skapa likhet i smaken, kryddade även med teriyakisås som enligt mig är en av de bättre asiatiska kryddorna/såserna.
20130105-163047.jpg

20130105-163245.jpg
Dagens ingredienser, spetspaprika, salladskål/kinakål, chili efter styrka (saknas dessvärre på bilden då jag glömt chilin till att börja med), hackad vitlök, purjolök och riven ingefära.

Toppa gärna rätten med lite rostad lök och/eller cashewnötter för att få lite crunch i det hela och piffa upp hela rätten (rostad lök är sött dessutom vilket är bedrövligt gott i asiatisk mat).

Lycka till!

Kommentera

