Burgare alá Pontus

20130107-144441.jpgBurgare alá Pontus på tallrik alá Alice.

Någonting som jag tycker är viktigt med matlagning är att inte haka upp sig och göra en rätt på samma sätt flera gånger i rad. Det finns nästan alltid någonting man kan variera sig med, olika tillbehör, ska jag ha pasta eller ris?
Idag har jag gjort en liten twist på den traditionella hamburgaren och gjort den till en egen liten godbit som håller sig inom ramarna för vad en hamburgare är, men ändå leker lite med fantasin.

Soyaburgaren (som har en fin liten ostskiva på sig) ligger och vilar på ett ugnsrostat bröd med chilitomatsås, ovanpå det finner man en röra bestående av champinjoner, vitlök och parmesanost (hint av svartpeppar) som jag stekt upp tillsammans. Ovanpå champinjonerna ligger en sallad med körsbärstomater, sallad och rödlök dresserad i balsamvinäger, olivolja, salt och peppar. Den obligatoriska hamburgardressingen har även den gjorts själv, av yoghurt (fungerar lika bra med cremé fraiche), majonäs, olivolja, salt, peppar,samt hackad ättiksgurka och lök (kan vara mysigt med en klick dijonsenap, finns ofta i McDonalds dressingar har jag hört).

Upp & laga!

Kommentera

