Cashewbiffar med kinakål och tomatsallad

20130110-143851.jpg Härom dagen skapade jag något lite egendomligt men fruktansvärt gott! Jag kände mig lite sjuk och hängig så det behövdes lite asiatisk matmedicin bestående av den vanliga kombinationen av vitlök, chili, ingefära samt kinakål. Detta wokades ihop för att inta rollen som tillbehör till den riktiga superstjärnan i detta inlägg, cashewbiffar!

Cashewbiffar är bara något jag läst namnet på en gång tidigare och inget jag provat förr, men blott tanken på det fick det att vattnas i min mun! Receptet som jag utgick ifrån hittar ni här.
Då jag hade en egen idé om hur jag ville ha mina biffar så följde jag inte receptet till punkt och pricka utan använde dessa ingredienser: Cashew och jordnötter, sesampasta, lök, vitlök, citronsaft och skal, timjan, basilika, philadelphia vitlök
Detta mixades tills det blev en ”chunky” smet som var redo att formas till biffar. Innan jag gjorde det finhackade jag morrot och röd paprika för att göra biffarna en aning fräschare.
När grönsakerna var på sin plats i smeten gjorde jag stora bollar som plattades ut till biffar och pannerade de i panko (även kallat asiatiskt ströbröd). Stek biffarna i olivolja, woka kinakålen med vitlök, chili, ingefära och servera tillsammans med en tomatsallad med basilika, rödlök, olivolja, salt, peppar och vinäger. Toppa biffarna med hackad basilika och limeskal!

Lycka till och ha så kul!

PS. Om du får smet över så mixa det med lite olja för att få ett religiöst gott och välkryddat cashewnötssmör att ha på mackan! DS.

One thought on “Cashewbiffar med kinakål och tomatsallad

Kommentera

